Særligt fokus på kost og ernæring skal gøre Jesper Hansen bedre

Jesper Hansen har flere år på cykelsportens højeste niveau bag sig, men på Riwal Cycling Team får han et nyt redskab, da han sammen med ERW Active skal sætte særligt fokus på sin ernæring.

DSC02044

Jesper Hansen har let været væk hjemmefra i over 100 dage hvert år i de seneste syv år, hvor han har kørt på cykelsportens højeste niveau. Men i de resterende dage hvor han har været hjemme i Danmark har han så godt som været overladt til sig selv, når der skulle spises morgen-, middag- og aftensmad.

Riwal Cycling Team kommer han i samarbejde med ERW Active nu til at lære mere om, hvad han bør gøre hjemme, så hans kost understøtter og hjælper ham som cykelrytter.

“På de andre hold har vi selvfølgelig haft en kok med ude til løb, men i forhold til kostvejledning hjemme, det har der ikke været noget af. Det har været helt op til os selv at spise rigtigt, når vi var hjemme. Der blev kun holdt øje med vores vægt, men der har aldrig været fokus på, hvad vi spiste,” siger Jesper Hansen.

For Performance Nutrition Advisor Riwal Cycling Team og grundlægger af ERW Active, Hannah Grant, er det mere vigtigt, at man som rytter spiser det rigtige i stedet for, at man går efter at ramme et specifikt tal på vægten

Det er en gammel skrøne, at der ‘bare’ skal pasta og kylling til for at få en rytter til at præstere, og at fokus på kosten kun er vigtig lige inden og under løb. Hvis ikke man passer på sin motor året rundt, så virker den ikke optimalt i længden, og når det virkelig gælder, siger Hannah Grant.

Med mere end 10 år som cykelrytter bag sig, så har Jesper Hansen dog en grundlæggende fornemmelse af, hvad der er godt for ham og hans krop, men muligheden for at dygtiggøre sig endnu mere tiltaler ham. 

Jeg ved selvfølgelig godt, at man skal spise sundt og varieret, men hvad det specifikt egentligt betyder, der har jeg faktisk aldrig haft om. Jeg tror, at det bliver rigtigt godt at lære og få noget mere viden. Man ved selvfølgelig noget i forvejen, men det bliver godt at få nogle fif til, hvad man kan gøre,” siger han. Og forhåbningen er, at det i sidste ende kan mærkes på landevejen.

Jeg håber, at jeg kan mærke en forskel. At vægten forbliver stabil samtidigt med, at jeg kan mærke, at jeg har restitueret godt efter en hård træning. Jeg tror ikke, at jeg pludselig kommer til at køre meget stærkere af det, men det er de mange små ting, der gør forskellen, og jeg håber, at det bare kan gøre mig én procent bedre,” forklarer Jesper Hansen.

Og Hannah Grant er overbevist om, at en fokuseret plan for, hvad Jesper Hansen indtager før og efter træning i bare de næste tre måneder kan give ham en positiv effekt.

Med nogle helt simple retningslinjer og lette lækre opskrifter og rutiner, så gør vi det nemt for Jesper at få styr på timingen af måltider, samt den rette kombination af makronæringstoffer, der kan hjælpe ham til optimeret restituering og derved lægge et godt fundament for træningen. Det skal ikke være tidskrævende og kompliceret for ham - til gengæld skal det smage godt, siger Hannah Grant.

Foto: ItalicSport
Retouch: Anders Bach Pedersen

Facebook

#RIWALCYCLINGTEAM

 

 

 

Instagram

#RIWALCYCLINGTEAM